Vuorikiipeilijä Carina Räihän smoothie-kulho

  • Reseptit
  • 28.12.2017

Carina Räihä vaihtoi pankkimaailmaan vuorikiipeilyyn ja valloitti ensimmäisenä suomalaisena naisena Mount Everestin. Hän haastoi itsensä myös luopumaan eläinkunnantuotteista. Räihä neuvoo tekemään asioita, jotka aidosti motivoivat.

”Olen ollut kolmisen vuotta vegaani eli en syö mitään eläinkunnan tuotteita ja pyrin muutenkin minimoimaan kaiken eläinperäisen hankkimisen ja käytön elämässäni.

Veganismini alkoi, kun sain tietoa siitä, mitä eläintuotanto on käytännössä ja tajusin, etten voi samanaikaisesti rakastaa muita eläinlajeja ja aiheuttaa niille kärsimystä olemalla kulutusvalintojeni kautta osallinen tähän epäeettiseen tuotantoon. Myöhemmin tiedon lisääntymisen kautta olen myös ymmärtänyt, että paitsi eläimille ja terveydelle, veganismi on ainut oikea valinta myös maapallon terveyden, ilmastonmuutoksen voittamisen, kannalta.

Vegaanius on ollut elämäni paras valinta.”

Nyhtökaura on suosikki

”Tällä hetkellä kaikki tuore ja raaka houkuttelee, etenkin hedelmät ja kotimaiset marjat. Pääasiallisesti syön mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa, mutta toisinaan myös valmisruuat ovat vihannesten lisänä. Nyhtökaura on yksi suosikkejani loistavan ravintosisältönsä vuoksi. Syön tosi vähän perunaa ja pastaa, mutta käytän lähes kaikkia muita viljoja, vihanneksia ja juureksia, papuja ja linssejä, paljon siemeniä ja pähkinöitä.”

Vinkit kasvisruokien suosimiseen

”Anna makuaistille aikaa muuttua ja puhdistua. Älä luovuta, vaikka aluksi esimerkiksi kasvismaito ei maistu samalta kuin lehmänmaito. Jonkin ajan kuluttua makuaisti muuttuu ja kaikki se, mitä kuvittelit kaipaavasi, tuntuukin ehkä jopa vastenmieliseltä ja uudet kasvisruuan maut oikeilta ja tutuilta. On helpompaa muuttaa pienin askelin, esimerkiksi jättää ensin pois maitotuotteet ja sitten liha. Älä unohda ruoan maustamista ja maistuvaksi tekemistä kuten sekaruokavaliossakin.

Proteiinin puute tai muut klassiset uskomukset kasvisruokavalion vaaroista voi unohtaa, kun syöt monipuolisesti kasvimaailman proteiininlähteitä. Itse asiassa, kasvisruokavalion on todettu useissa tutkimuksissa edistävän terveyttä ja sekä suojaavan monelta sairaudelta.

Jos vegaaniruokavalio kiinnostaa, niin helppo tapa aloittaa on osallistua Vegaanihaasteeseen, jossa voi saada oman tutorin avuksi. Muutos ruokavaliossa on useimmille niin iso, että sille pitää antaa aikaa kuukausia.”

Kasvisruoka ravitsee haastavissakin olosuhteissa

”Vuorilla täytyy olla energiapitoista ruokaa ja toisaalta monesti sellaista, mikä säilyy pidempiä aikoja. Omia lempieväitäni ovat muun muassa taatelit, erilaiset pähkinät ja siemenet, vegaaninen tumma suklaa ja vegaaniset patukat, täysjyväpuurot ja täysjyvä-ruisnäkkärit perinteisten pastaruokien ohella. En käytä urheilujuomia ja hyvin harvoin mitään proteiinijauheita tai muuta vastaavaa.”

Minkä kasvisruokareseptin haluat jakaa?

”Teen nykyään ruokia, jotka ovat helppo ja nopea valmistaa. Tärkeintä on terveellisyys ja monipuolisuus. Toki mielestäni kaikki ruokani myös maistuvat hyvälle. Jaan tässä smoothie-kulhon reseptin, joka on todella helppo ja nopea tehdä, ja se on helppo soveltaa oman maun mukaan tai sen mukaan, mitä kaapista löytyy. Smoothie-kulho sopii mille tahansa aterialle sellaisenaan tai esimerkiksi jälkiruoaksi.”

CARINAN SMOOTHIE-KULHO:
Yhdelle

  • itse kerättyjä mustikoita ja ahomansikoita pakkasesta
  • omista omenoista tehtyä omenahilloa
  • mangoa
  • pinaatinlehtiä
  • parsakaalia
  • nesteenä vanilja-soijamaito ja hieman soijajugurttia
  • cashewpähkinöitä
  • seesamin-, pellavan- ja auringonkukansiemeniä
  • maapähkinävoita
  • taateleita.

Vedä tehosekoittimessa ainekset tasaiseksi ja kaada kulhoon. Päälle voi laittaa esimerkiksi granaattiomenaa, banaania, kiwiä ja chian-siemeniä.